Co zrobić z Brdą - pisze Piotr Cyprys*

W hiszpańskiej Walencji zmieniono koryto rzeki i utworzono tereny rekreacyjne dla mieszkańców. W Szanghaju nad rzeką zbudowano miasteczko biznesu. A w Bydgoszczy? Co zrobić z Brdą?

pisze Piotr Cyprys*

W Średniowieczu lokowanie miasta w widłach rzeki było czymś naturalnym. Takie położenie cechowały bowiem dobra pozycja obronna, a także uzyskanie dostępu do taniego transportu.
W dzisiejszych czasach przepływająca przez miasto rzeka może odgrywać w nim zupełnie inną rolę.
Bo rzeka, tnąc miasto swoim korytem, była niewygodnym elementem dla urbanistów, bo jakże trudno jest okiełznać tkankę miasta, gdy w jej środku mamy wodną przepaść.
Takie postrzeganie rzeki w mieście powoli odchodzi w zapomnienie - zaczynamy dostrzegać szereg innych jej walorów. Nagle okazuje się, że zachowane dzięki wodzie nadrzeczne tereny mogą być wspaniała oazą dla mieszkańców.
Nawet tam, gdzie zmieniono koryta rzek i nie przepływają już one przez centrum miasta utrzymuje się ich niepowtarzalny charakter.
Tak stało się w Walencji: gdy zmieniono koryto rzeki, w osuszonych w ten sposób miejscach powstały ogólnodostępne tereny rekreacyjne, a tęsknotę za rzeką skompensowano wybitną architekturą nawiązującą do wody.


Walencja - Miasteczko Sztuki i Nauki, w oddali budynek Opery


Wodne akweny czy przepływająca przez miasto rzeka dają wspaniałe możliwości do tworzenia enklaw odpoczynku i rekreacji dla mieszkańców. Ochrona ich przed nachalną, komercyjną architekturą stała się wyznacznikiem zagospodarowania nadbrzeżnych terenów w wielu miastach. Nawet tam, gdzie tereny inwestycyjne biją rekordowe ceny, zachowuje się ich unikatowy klimat.

Suzhou - fragment odnogi Wielkiego Kanału. Statki wiozące turystów.

 Znaczenie rzeki podkreśla się też w unikatowych, sztucznie tworzonych enklawach.


Macao - Hotel Venetian, sztuczne niebo, sztuczny kanał, ale prawdziwy gondolier


Istniejące kanały są tłem dla romantycznych scenerii ale przy tym wszystkim musi być zachowana dbałość o to, co jest umiejscowione nad rzeką, aby nie zburzyć tej harmonii.

Chiny - Tongli - magiczne miejsce dla zakochanych

Najsłynniejsze kanały to te z Wenecji, przykład symbiozy z wodą zachowanej do dnia dzisiejszego.


Wenecja - Canal Grande

   
Komunikacja rzeczna to nie tylko element marketingu miasta, ale też fragment sieci transportowej.


Londyn i tramwaj wodny.

 
Sekwana - statek wodny z przeszklonym tarasem widokowym



W tym wszystkim dbałość o wygląd miasta od strony rzeki staje się koniecznym wymogiem. Bezcenność takich miejsc musi być podkreślana dużą starannością w doborze architektonicznych akcentów, mostów, budynków, bulwarów.
 



Szanghaj - Pudong. Wybudowana od podstaw dzielnica biznesu


Zachowanie naturalnie powiązanych z rzeką terenów zielonych wydaje się też czymś koniecznym do tego, aby nie zniszczyć unikalnych walorów takiego obszaru. Oczywiście nie może to być powiązane z zamknięciem do nich dostępu dla mieszkańców.

Jak wygląda nasz diament i jak należy go oszlifować aby uzyskać piękny brylant?
Postaram się znaleźć odpowiedź w kolejnym wpisie na blogu.

Wszystkie zdjęcia pochodzą z archiwum Piotra Cyprysa.

*

Co zrobić z Brdą - pisze Piotr Cyprys* Co zrobić z Brdą - pisze Piotr Cyprys* Reviewed by KochamBydgoszcz on 23 marca Rating: 5
Obsługiwane przez usługę Blogger.